Ofte stilte spørsmål

1 - Bestilling og betaling.

I denne seksjonen vil du finne svar på ofte stilte spørsmål relatert til bestilling og betaling av varer fra oss.

1.1 - Hvordan betaler jeg?

Du velger hvordan du vil betale i kassen når du legger inn din ordre. Du kan bruke kredittkort, vipps, postoppkrav eller betale via faktura. Hvis du velger å betale med faktura setter du inn pengene på Goldsource sin bankkonto etter at du har mottatt faktura på epost. Merk innbetalingen med ordrenummeret ditt. Når betaling er mottatt får du en epost som bekrefter at ordren er betalt og behandles. Forhåndbetaling med faktura over nettbank er den rimeligste og raskeste måten å bestille på og majoriteten av våre salg foregår med denne betalingsformen. NB! Dersom du ikke har faktura per epost i hende innen en halv time så er det viktig at du kontakter oss på telefon 37 40 70 08 silk at den kan sendes på nytt.

Velger du å betale med kort så ta hensyn til at kortselskapene forhindrer kjøp over 50.000,- Du vil også bli belastet 1,95 % av kjøpsbeløpet i tillegg ved kortkjøp.

Vi har en maksimal ordrestørrelse på 30.000,- om du betaler med postoppkrav, det påløper også et gebyr til Posten på kr. 195,- Vær oppmerksom på at uavhentede postoppkravbestillinger belastes med kr 500,- for å dekke våre omkostninger.

Vi tar ikke imot kontantbetaling ved personlig fremmøte ved våre kontorer.

1.2 - Transferring money from a foreign bank account:

Please use the following details.
BIC:DNBANOKKXXX
For electronic transfers IBAN: NO0215032309418
For manual/paper transfers IBAN: NO02 1503 2309 418
Bank: DnB, Receiver: Goldsource Norway AS, Dronning Eufemias gt. 16, 0191 Oslo, Norway.


2 - Leveranse av mynter.

I denne seksjonen vil du finne svar på ofte stilte spørsmål relatert til levering av varer bestilt fra oss.


2.1 - Sender dere mynter til utlandet?

Nei, vi sender kun mynter innen Norges grenser.

2.2 - Har jeg noe ansvar for forsendelsen før jeg har kvittert ut pakken på postkontoret eller i Post-i-butikk? Hva skjer om bestillingen blir borte i posten?

Goldsource har det fulle ansvaret til pakken er kvittert ut av deg personlig. Alle pakker sendes med krav om å fremvise gyldig legitimasjon når disse hentes. Om pakken blir borte i posten, noe vi enda ikke har opplevd selv etter å ha sendt tusenvis av pakker siden 2010, erstatter vi deg med en ny pakke umiddelbart og tar hånd om krav mot forsikringsselskapet (if) vårt der vi har vår transportforsikring.

2.3 - Hvor lang tid tar det før jeg mottar myntene etter at jeg har bestilt?

Alle myntene på siden er klare for levering innen 1-2 virkedager om annet ikke er oppgitt. Typisk vil myntene være klare for å hentes på ditt lokale postkontor eller post-i-butikk 4-5 dager etter at vi har registrert betaling.

2.4 - Hvordan sendes mine mynter?

Myntene sendes forsikret mot tap i diskret emballasje. Avhengig av størrelsen på din ordre kan det skje at den deles opp i flere forsendelser, du betaler imidlertid ingenting ekstra for dette. Hver pakke inneholder en kvittering med spesifisert innhold og pris. Når en pakke er sendt, får du en e-post av oss med sporingsnummer til pakken. Du må vise legitimasjon for å hente ut pakken, hent derfor altid dine mynter selv når du bestiller fra oss.

2.5 - Kan jeg hente mynter hos dere fremfor å motta disse i posten?

Ja, om du velger å betale med faktura eller kredittkort kan du velge å hente myntene hos oss. Dette gjelder enkeltordre over kr 10.000,- og fremgår som et leveringsalternativ når du sjekker ut handlevognen i nettbutikken. Vi kontakter deg samme dag som betalingen er registrert for å avtale tidspunkt som passer deg. Henting kan skje mellom kl. 10.00 og 14.00 på hverdager etter avtale per telefon 37 40 70 88, og belastes med kr. 295,-. Husk å ta med gyldig legitimasjon som bankkort eller førerkort.

2.6 - Hva koster frakten?

Fraktkostnader avhenger av mengden mynter du har bestilt. Du kan lese mer om våre fraktrater her:

2.7 - Jeg har bare bestilt 8 mynter - hvorfor får jeg ikke "minifrakt"?

Mest sannsynlig fordi du har inkludert en mynt som ikke er i kapsel blant de 8 myntene, som f.eks en standard bullion til sanntidspris. Bullionmyntene som selges i store volumer (Maple Leafs, Wiener Philharmonikere, Silver Eagles m.m) har så små marginer at vi ikke kan sende disse med minifrakt. Det kan også være at vi har lagt feil fraktkode på et produkt - mistenker du at ordren skulle hatt minifrakt? Ta kontakt så ordner vi opp i det.

2.8 - Har dere noen returrett?

Vi ønsker at alle kunder skal bli 100 prosent fornøyd med produktene de kjøper av oss. Hvis du mener at en mynt er skadet eller ikke holder forventet høyeste kvalitet ved f.eks. å være ripete, kan du reklamere. Kontakt oss om du ikke er fornøyd med det du har mottatt. Så langt lageret rekker, sender vi ut nye tilsvarende mynter som du forhåpentligvis blir 100 prosent fornøyd med. 

Ved slik tilfeller ber vi om at du dekker portokostnader for retur av myntene og vi dekker portokostnader for utsendelse av nye mynter til deg.

2.9 - Kan jeg få igjen pengene mine?

Kjøp av mynter hvor prisen endres som følge av endringer i råvareprisene kan ikke angres ihht. til angrerettsloven, du kan likevel returnere myntene til oss etter at disse er betalt og mottatt. Du får da den spot prisen og premien over spot for mynten den dagen myntene er mottatt i retur hos oss og må selv dekke kostnaden for å sende oss myntene i retur.

Merk at vi iblant, til en lavere premie over spot enn for nye mynter, tilbyr mynter med skjønnhetsdefekter eller av eldre dato. Disse myntene kan ikke reklameres eller returneres og det vil alltid fremgå at dette er mynter som selges i den tilstanden man kan forvente av sirkulerte mynter. 

Alle kunder må lese våre øvrige vilkår og betingelser før de bekrefter sin ordre i nettbutikken.

3 - Andre spørsmål 

I denne seksjonen vil du finne svar på andre ofte stilte spørsmål relatert til Goldsource, myntsamling, og liknende tema.



3.1 - Hvordan skal jeg innrapportere myntsamlingen min i selvangivelsen?

Formueskatt: Myntsamlinger er å betrakte som innbo og løsøre og det er egne satser for hvordan dette skal føres i selvangivelsen. Du kan lese mer på www.skatteetaten.no under pkt. 4.2 Innbo og annet løsøre. Myntsamlinger som en del av din hobby er generelt fordelaktig beskattet i Norge.

Skatt på gevinst ved salg: Gevinst ved salg av løsøre som er ment til hobbybruk eller bruk i hjemmet, og er ikke skattepliktig, samtidig er tap ikke fradragsberettiget. Les mer i liknings ABC under "realisasjon av løsøre".

Merk at dette gjelder privatpersoner og ikke foretak. Vi oppfordrer kunder til å kontakte sine lokale skattemyndigheter om de har spørsmål, det kan være individuelle forhold som avgjør om din myntsamling er å regne som en hobby eller ikke, dette er viktig å få klarhet i før du oppgir formuesverdien av dine mynter.

Er det sikkert å oppbevare gull og sølv privat?

De fleste innboforsikringer i Norge dekker gull og sølvmynter ved tyveri eller brann i hjemmet. De fleste banker tilbyr også bankbokser der du kan oppbevare dine mynter.  

3.2 - Hvor enkelt blir det riper i rent gull? Hvordan bevarerer jeg verdien av myntene mine på best mulig måte?

Gull er et mykt metall, derfor blir det enkelt riper i det. Hvis du vil inspisere myntene dine er det derfor anbefalt å legge dem på et mykt tøystykke. Sørg imidlertid for at myntene ikke kommer i kontakt med hverandre, noe som kan forårsake riper. Legg alltid myntene tilbake i et plastomslag eller kapsel for oppbevaring. Riper oppstår også om myntene kommer i kontakt med materialer som er hardere enn gull, for eksempel stål, om du f.eks. mister mynten på et hardt underlag kan kantene få hakk eller merker.

Sølvmynter bør håndteres med bomullshansker. Slike hansker kan du kjøpe rimelig på apoteket. Alle sølvmynter vil over tid oppleve en gradvis toning, dette påvirker ikke verdien av myntene. Store fingermerker kan dog føre til at fremtidige kjøpere vil redusere prisen de er villige til å betale. Bruk hansker og hold på kanten av mynten når du tar i den, så slipper man de aller fleste problemer.

3.3 - Kan jeg selge gullet eller sølvet mitt til dere?

På hjemmesiden vår kan du se våre innkjøpspriser på de fleste mynter. Hvis mynten din ikke finnes på listen kan det likevel hende at vi vil kjøpe av deg, send oss en epost med en forespørsel. Alvorlig skadde mynter kjøper vi til reduserte priser. Hvis vi mistenker at myntene ikke er ekte, returnerer vi myntene til deg. 

3.4 - Hvordan kjøper jeg gull eller sølv hvis jeg vil komme så nær spotprisen som mulig?

Legg inn en stor ordre i stedet for mange små å oppnå kvantumsrabatt, du sparer også på frakten ved å legge inn en større ordre. Du kan også spare litt ved å velge mynter med lav premie over spot, slik som Maple Leaf-myntene. Hver fredag sender vi ut spesielle tilbud om du abbonerer på vårt tilbudsbrev, dette gjøres fra nettsidens forside på venstre side. Skal du gjøre større kjøp kan du spare penger på å benytte deg av våre spesielle investor priser, du må derimot vente litt lenger på myntene, men til gjengjeld for du de beste prisene vi kan tilby på populære mynter. 

3.5 - Hvordan kan jeg være sikker på at gullet mitt er ekte?

Myntverkene som har laget myntene garanterer på vegne av det landets myndigheter for gull og sølvinnholdet i myntene. Vi kontrollerer dessuten alle gullmynter vi kjøper i annenhåndsmarkedet for å forsikre oss om disse er ekte. Majoriteten av våre mynter blir kjøpt inn av offisielle distributører og kommer nye fra myntverkene. Du har alltid returrett hvis du mistenker at myntene ikke er ekte. Under "tilbehør" på vår hjemmeside selger vi dessuten utstyr som gjør at du kan kontrollere myntene dine om du skulle kjøpe mynter i annenhåndsmarkedet.  

3.6 - Hva menes egentlig med at myntene er lovlige betalingsmidler?

Myntene vi selger er ikke er å regne som sirkulasjonsmynter, mao. de benyttes ikke i det daglige slik sirkuleringsmynter gjør. At myntene er lovlige/pliktige betalingsmidler innebærer at de ved lov kan benyttes til å gjøre opp gjeld i den valutaen og med den verdien myntene er preget med. Landene som lager disse myntene har nedfelt dette i sitt lovverk og dette er derfor å regne som lovlige betalingsmidler. Siden metallverdien er høyere enn den pålydende verdien derimot betyr dette at i praksis benyttes ikke myntene til å gjøre opp gjeld tilsvarende pålydende, men ved lov kan en kreditor ikke nekte å ta imot oppgjør med myntene om debitor insisterer på å betale med slike mynter og dette ikke medfører uforholdsmessig ulemper for kreditor. I Norge er dette er regulert i sentralbankloven og Norges Bank gir f.eks ut minnemynter preget i sølv og gull, disse er også pliktige betalingsmidler. Du kan lese mer om dette på Norge Bank sine hjemmeside under deres FAQ seksjon.

3.7 - Hvor henter dere prisinformasjonen fra?

Live spotpriser på gull er GOLD*USDNOK og for sølv er SILVER*USDNOK fra xe.com

3.8 - Hvordan vet jeg at den jeg skal handle av er en seriøs forhandler som jeg kan stole på?

Mange kontakter oss for hjelp og veiledning i forbindelse med sine første kjøp av gull og sølvmynter. Siden vanlig praksis i bransjen er å forhåndsbetale for din ordre er det ekstra viktig at du velger en leverandør som kan tilby deg en trygg og behagelig handel. Her er en sjekkliste du kan benytte når du vurderer leverandør:

1) Har leverandøren et synlig telefonnummer til kundeservice på sin nettbutikk? Er det oppgitt når den er betjent? Blir den besvart når du ringer?
2) Er selskapet registrert som et AS slik at du enkelt kan sjekke selskapets omsetning, hvem som er daglig leder og styremedlemmer? 
3) Har leverandøren priser åpent tilgjengelig på sin side, eller må du opprette konto før prisene oppgis? Oppdateres prisene løpende med markedet? Opplyses det om hvor spotprisene hentes fra?
4) Opplyser butikken hvilken tilstand myntene er i ? Er det nye mynter, eller sirkulerte mynter? Er årstall spesifisert?
5) Har leverandøren publisert objektive, tredjepartskontrollerte, referanser av kunder som faktisk har handlet fra dem?  
6) Har leverandør varer på lager? Eller skal han bruke din forhåndsbetaling til å kjøpe inn din ordre uten å opplyse deg om dette? Hva er leveringstiden? Hva skjer hvis leverandørens ordre på dine vegne mistes under transport eller leverandøren ikke kan eller vil levere? Har leverandøren kapital til å ta et slik tap eller rutiner/forsikring som sikrer at du får dine varer uansett hvilke hendelser som måtte oppstå?
7) Er varene forsikret før de sendes deg? Av hvilket selskap?
8) Er nettsiden sikret? (https)
9) Har de brukthandlerbevillning om de tilbyr tilbakekjøp? Hva vil de kjøpe myntene dine for om du vil selge senere? Er dette opplyst?
10) Er vilkår og betingelser tilgjengelig før handel? 

3.9 - Om leverandøren ikke tilfredstiller punktene over, hva så? Er det så farlig da?

Nei, ikke nødvendigvis, ikke så lenge alt går bra og ingen uforutsette hendelser oppstår i perioden etter du har innbetalt til deres konto, og til du har mottatt dine mynter. Men vær klar over at det er rimelig å sette opp et NUF selskap eller et personlig foretak, lage en enkel nettbutikk og å holde et lite varelager for deretter å presentere seg som "ledende leverandør i Norge".

Vi kjenner til norske nettbutikker som bruker dette i sin markedsføring på tross av at de, etter en del undersøkelser, viser seg å kun omsette for 1 million kroner i året (!) Det er ikke mange mynter eller kunder som betjenes på en så lav omsetning og kan neppe forsvare å beskrive seg selv som "ledende i markedet".  Kostnadene til slike leverandører er lave siden de har lite kapital bundet opp i driften, driver på "hobbybasis", har kanskje base i et annet land og ingen relle driftskostnader i Norge, eller er kanskje ikke revisorpliktige. Derfor er kanskje premiene de krever over spot en krone eller to lavere når de sammenliknes med noen som gjør dette proffesjonelt, men hva skjer den gangen ting ikke som går planlagt? Hvor sikker er ordren din da? Hvem svarer telefonen i andre enden når du lurer på hva som skjer med ordren din?

Det kreves nok kapital og langsiktighet å betjene denne type markeder; fortjenestemarginene er små og driften kapitalintensitiv, når du skal kjøpe gull og sølv for å sikre deler av dine sparepenger, eller som en del av en samling du er glad i, bør du overlate dette til leverandører som har investert i å betjene markedet og som gjør dette på fulltid; de vil ha mest å tape på om din handel ikke gjennomføres til din fulle tilfredshet og kunne sikre din handel på en god måte.